Marianne Kjærsund, født i Mo i Rana 1976, ble utdannet ved Høgskolen i Bodø (BA i dansepedagogikk) i 2001. Etter endt utdannelse har hun i hovedsak arbeidet som medskapende danser i samarbeid med en stor variasjon av koreografer inne samtidsdans i Norden.
Viktige samarbeid har vært/er med Kristin Helgebostad, Malin Hellkvist Sellén, Henriette Pedersen, Carte Blanche, Rosalind Goldberg, Impure Company, Suzie Davies/Matias Ekholm, Elle Sofe Henriksen, Hege Haagenrud, Stian Danielsen, Steffi Lund, Karen Foss og Terje Tjøme Mossige.
I samarbeid med regissør Kjersti Horn og Birgitte Strid, har Kjærsund hatt koreografisk ansvar ved bla Nationalteatret, teater Manu og Nordland teater.
Hennes pedagogiske erfaring er utviklet i samarbeid med bla. Sunnhordland Folkehøgskole, PRODA, Skolen for samtidsdans og Spin Off ettårig forstudium.
I 2014 mottok hun Rolf Gammeleng-prisen for dansere, hvor hun ble berømmet for sin formidlingsevne og særegne utstråling som utøver i scenisk arbeid.
Hun fikk kulturrådets arbeidsstipend for yngre dansekunstnere 2010-2013, og arbeidstipend for dansekunstnere 2014-2019. Marianne er ansatt i SKUDA siden 2018.
Marianne er for tiden i produksjon med Björn Säfsten og “Lost Night”.
Maja Roel jobber freelance som danser og koreograf med base i Oslo. Hun har både en teoretisk og praktisk utdannelse innenfor scenekunst, fra Høyskolen for Scenekunst i Amsterdam, Skolen for Samtidsdans og Universitetet i Oslo (teatervitenskap). Roel har siden 2005 mottatt støtte fra Norsk kulturråd og andre instanser til å utviklet en rekke sceniske verker som blant annet har tematisert døden, ondskap og kjønn og kategorier. Scenerom har vært en kjørende buss, en helikopterlandingsplass på et sykehus og ulike uterom rundt i en bydel. Hennes siste prosjekt er “Vi var her” ved Brageteateret. Maja Roel ble i 2013 tildelt treårig arbeidsstipend for yngre/nyetablerte kunstnere fra Statens kunstnerstipend. Hun er en del av scenekunst kollektivet Soria laboratoria på Torshov.
Gry Bech-Hanssen (f. 1971) fullførte Statens Balletthøgskole, danselinjen i 1995. Hun har siden utdannet seg videre innen samtidsdans og improvisasjon med blant andre Andrew Morrish, Rosalind Crisp, Julyen Hamilton og Kirstie Simson.
Etter en periode i Stockholm hvor hun jobbet med ulike koreografer og kompanier har hun bodd og virket som dansekunstner i Oslo. Over en periode på 12 år (1998- 2010) var hun hovedsaklig tilknyttet Kreutzerkompani/EC Richardsen og Dansdesign. Hun medvirket blant annet i Kreutzerkompanis Oktoberdansprisbelønnede verk Irre. Med Dansdesign medvirket hun i større utendørsprosjekter gjennom flere år. Hun har ved flere anledninger vært koreografiassistent på Kunsthøgskolen i Oslo og i Carte Blanche.
I 2009 tok hun initiativ til igangsettelsen av imrovisasjonsprosjektet Patches, et samarbeid med Siri Jøntvedt, Gry Kipperberg og Martin Sonderkamp (Berlin). Prosjektet hadde premiere i Køln i mai 2103 og ble vist på Kunstnernes Hus i Oslo i november 2013. I april 2013 ble forestillingen OFF presentert på Operataket i Oslo med koreografi av Janne-Camilla Lyster. Sammen med Markus Hernes initierte hun prosjektet og medvirket som utøver i forestillingen. I 2012 deltok hun i Deborah Hays siste Solo Performance Commissioning Project i Findhorn, Skottland. Etter ni måneders selvstendig arbeid viste hun sin adaptasjon av solokoreografien Dynamic på Noh Space Theatre i San Francisco i desember 2013, og ved Den Norske Opera & Ballett i mai 2014. I 2016 danset hun i den New York-baserte koreografen Pat Cattersons siste verk NOW, som foregikk simultant i New York og ni andre steder spredt over hele verden. I tillegg har hun jobbet med Karen Foss, Francesco Scavetta, Un-Magritt Nordseth, Philippe Blanchard m.fl.
Gry har mottatt en rekke stipender, bl. a. Statens Arbeidsstipend, Fond for utøvende kunstneres reisestipend og Norske Dansekunstneres Danserstipend.
Kjære publikum
For oss er groove en følelse av sving. Du vet; når du hører musikk og ikke klarer å sitte stille, eller når du ser en bevegelse som du får lyst til å prøve.
Vi lurer på hva som skjer når vi setter samtidsdans inn i populærmusikkens rammer. Derfor har vi laget en danseforestilling som har fått form som en konsert med ulike låter. Låtene har blitt til gjennom improvisasjon med dans og trommer. Alt materiale, både bevegelse og lyd, bygger på hver enkelt utøver sin personlige groove.
Forestillingen ble laget på øya Senja i Troms, og det ville landskapet har inspirert oss i arbeidet. Klærne våre er farget med løv, lyng og rust funnet rundt oss der vi jobbet på øya.
Med minnet om havet under føttene og fjellet i ryggen, lytter vi oss inn og kaster oss igjen ut i grooven!
Elisabeth Mørland Nesset er utdannet ved Universitet i Agder der hun tok sin mastergrad i rytmisk musikk i 2009, med emne "Ableton Live for D(r)ummies" - en studie i måter å kombinere akustiske og elektroniske elementer i live-samsplingsituasjon. De siste årene har hun jobbet som trommeslager og perkusjonist i ulike sammenhenger, blant annet med artister som Hanne Kolstø, Frida Ånnevik, Erik Lukashaugen, Amund Maarud, Hanne Sørvaag, Lovespeake, Lady Moscow og Elisabeth Lindland. Hun har også bidratt i teateroppsetninger ved Agder Teater, Nationaltheatret og Oslo Nye Teater. I 2018 fikk hun Heddapris for det musikalske arbeidet i forestillingen “Antigone” ved Oslo Nye Teater. Hennes hovedprosjekt er bluesrocbandet Phone Joan, der hun bidrar som musiker, arranger og låtskriver. Nesset har lenge vært opptatt av sjangre der groove spiller en viktig rolle og er kjent for sitt fokus på dette både som trommeslager og perkusjonist.
Pernille Holden(f.1979) er utdannet fra Spin Off Forstudium i Dans (2002 – 2003) og Skolen for Samtidsdans (2003 - 2005). Hun har jobbet som utøver med blant andre Helle Siljeholm, Solveig Styve Holte, Impure Company/Hooman Sharifi, Skjeldal/Bjørkli, PantaRei danseteater og Landing. De siste årene har hun jobbet mye som utøver for koreograf Ingri Fiksdal. Hennes eget koreografiske arbeidet inneholder soloarbeider og en rekke samarbeidsprosjekter med kunstnere som Ingeleiv Berstad, Venke Sortland og Camilla Vatne Barrat-Due, samt gruppeprosjekter som Stormen2013 ogHaus of Bau. Pernille har undervist og vært veileder på Rom for Dans og med PantaRei Danseteater. Videre har hun vært involvert i prosjekter som medprodusent, blant annet Landing2006 og Landing2008 som arrangerte stedspesifikke danskunstfestivaler på Frogner i Oslo og På St. Olavs Hospital i Trondheim. Pernille ble tildelt Statens Arbeidsstipend for yngre kunstnere for to år i 2010 og Statens Arbeidsstipend for tre år i 2016. Hun ble ansatt i Skuespiller- og danseralliansen våren 2018.
Katja Henriksen Schia er utdannet ved Spin-off og Khio (BA samtidsdans). Katja er basert i Oslo har sitt virke som utøver, koreograf og pedagog. Katja har jobbet som utøver for blant annet Ingvild Isaksen, Sigrid Edvardsson, Ingeleiv Berstad, Diserud/Lindgren, Katrine Kirsebom, Hanna Mjåvatn og Kompani Haugesund & Scenekraft. Hun utvikler og sitt arbeide i ulike kollektiver med andre dansekunstnere, og kunstnere fra andre felt.
I Spitfire company (CZH) var Katja utøver i EU-prosjektet Snipers Lake, som ble spilt i Norge og Tsjekkia over en to års periode (2015-17).
Spitfire utarbeider et unikt fysisk språk ved hver produksjon. Hovedvekten i arbeidet er lagt i utøverens tilstand, som genererer emosjonell tilstedeværelse, i møte med individets eksistensielle begrensninger.
I Oxytrain var Katja koreograf og utøver. Oxytrain tar utgangspunkt i hormonene Oxytocine og Testosterone og hvordan disse påvirker oss ved bevegelse.
Lykkeland i Limbo ble spilt på DNO i samarbeide med Dissimilis- kultur og kompetansesenter. Katja`s rolle var koreografi og utøver sammen med 80 deltakere med utviklingshemning. I EU-prosjektet FRAGILE var Katja utøver. Prosjektet var en kunstnerisk utveksling mellom blinde og seende utøvere og ble tidelt kritikerprisen for dans i 2013. Prosjektets deltakende vertsland var Norge, Estland og Portugal.
MOMVING MOMENT «Hvordan jeg påvirke mitt eget humør og hormonsystem igjennom bevegelse?» Prosjektets ramme var at unge utøvere, i løpet av en 5 dagers workshop gis rom til å utvikle sine bidrag innenfor et koreografert rammeverk. Katja var initiativtaker, koreograf og utøver, det ble gjennomført totalt 4 produksjoner i Nord-Norge og Russland.
FyFo er inkluderende danseforestilling for barn, med synstolking og tegn til tale. Katja var utøver og praktiserte tegnespråk som en del av prosjektet.
Katja har utviklet koreografi i teaterproduksjoner for Kompani Lerkefalk.
Kompani Lerkefalk produserer samfunnsaktuell scenekunst i skjæringspunktet mellom dans og teater. Jeg er bare Ida (2013) Å falle(2016-).